

Over State of Art
Ons verhaal
Ons verhaal
State of Art is een modebedrijf dat bekend staat om zijn rijke historie. Een geschiedenis die teruggaat tot het begin van de 20e eeuw. Jaarlijks ontwikkelt State of Art acht nieuwe kledingcollecties voor mannen met een actieve lifestyle. Sinds 1987 ontwikkelt State of Art iconische herenmode door originele, trendy details te gebruiken en te upgraden naar eigentijdse, hoogwaardige stoffen en modellen. Hierdoor wordt nieuwe relevantie gecreëerd voor klassieke artikelen die de basis van elke kledingkast vormen.
De geschiedenis startte in Lichtenvoorde
In het jaar 1935 erfde Albert Westerman Sr. van zijn tante een perceel van ongeveer 800 m² in Lichtenvoorde en startte hij samen met zijn zus een breiatelier. In dit atelier produceerden zij lange tijd zeer succesvol gebreide babykleding. Albert Westerman Jr., zijn zoon, kwam na de HBS in dienst bij Tricotagefabriek Albert Westerman, zoals het bedrijf op dat moment heette. Later, in de jaren 80 toen hij het bedrijf uiteindelijk leidde, kreeg het de naam Albert Westerman Groep.
Bent u voor 1980 geboren? Dan is de kans groot dat u ooit een gebreid kledingstuk gedragen heeft dat gemaakt is door de familie Westerman. Er werden van 1936 tot aan 1980 in totaal meer dan 40 miljoen babykleertjes geproduceerd. Het was een van de meest succesvolle breierijen in Nederland.
Meer concurrentie, andere stoffen zoals badstof en minder geboortes zorgden ervoor dat het roer om moest. Albert Westerman wist een opkomende markt aan te spreken met de productie van onder andere pullovers. Vanaf 1987 werden deze modellen uitgebracht onder drie eigen merken, State of Art, Collumn en Tender(grass). Toen het bedrijf zelf minder ging produceren en zich meer concentreerde op de handel, werd uiteindelijk gekozen om met het sterkste merk verder te gaan: State of Art. In 1994 opende de eerste State of Art Store zijn deuren in Almelo. De productie van breiwaren is gestopt in 2001.
Eén huis, drie merken
Ondertussen worden vanuit het hoofdkantoor drie labels gevoerd. Het hoofdmerk is natuurlijk State of Art waarmee een sterk marktaandeel positie is opgebouwd in Nederland en België. Aan de bovenkant is het luxueuze label Modern Classics (by State of Art) toegevoegd: klassieke mode items met een up-to-date design twist. In de Modern Classics collectie worden uiterst kwalitatieve materialen gebruikt, elegantie staat centraal. Bluefields is een merk dat separaat staat van het State of Art merk: het is een value brand en wordt alleen aangeboden aan wholesale retailers.
Over State of Art nu:
- Showrooms in Lichtenvoorde en Antwerpen
- 40 State of Art Stores in Nederland en België
- Tal van shop-in-shop locaties, met meer dan 600 officiële dealers
- Officiële webshop


Hoofdkantoor en garage ineen
Na een ingrijpende verbouwing staat er nu in Lichtenvoorde een modern hoofdkwartier, op de plek van de voormalige breierij, dat ruim 10.000 m2 groot is geworden. Een plek waar nu alles samenkomt. De rijke historie van de familie Westerman, die op exact dezelfde plek in 1936 startte met een breiatelier, is het fundament. Naast de eigen ontwerpafdeling herbergt het pand ook een modern bedrijfsrestaurant en de State of Art Classic Porsche Collection, een 500 m2 grote werkplaats waar de Porsches, die de familie in de loop van de tijd verzamelde, onderhouden worden. In de showroom in het hoofdkantoor kunnen retailers en inkopers alle tijd nemen voor het samenstellen van hun collecties uit het uitgebreide State of Art-aanbod.




State of Art Classic Porsche Collection
State of Art is onlosmakelijk verbonden met de autosport. Het begon allemaal met oprichter Albert Westerman die op tienjarige leeftijd verliefd werd op de Porsche 1500 S Cabrio. Dat gevoel is nooit meer voorbijgegaan. Op latere leeftijd ging Westerman zelf racen met de 356's en 911's, onder andere op Zandvoort en Spa-Francorchamps.
Uiteindelijk heeft zijn passie geleid tot de State of Art Classic Porsche Collection. Een collectie die bestaat uit meer dan dertig klassieke Porsches, waaronder een zeldzame 550 Spyder. Deze auto’s staan tentoongesteld in het hoofdkantoor in Lichtenvoorde. De auto’s worden ook voor marketingdoeleinden ingezet ter ondersteuning van de kledingcollecties. Daarnaast wordt met een aantal Porsches uit de State of Art-collectie tot op de dag van vandaag nog veel gereden in diverse rally’s van over de hele wereld.

